
Annonsører samler rabattkoder for å øke besøkstall før og under Black Friday
Mediehus samler rabattkoder i klynger for å tiltrekke brukere hele året og er spesielt aggressive rundt Black Friday.
Dette øker besøkstall og annonsevisninger, som igjen generer inntekter fra samme annonsører, som man har rabattkoder liggende for. Og annonsørene skjyves ned i de organiske søkeresultater.

Spørsmålet er om dette er dårlig business for annonsørene på sikt?
Mange av disse rabattkoder hentes hos noen få store aktører i affliatemarkedsføringsindustrien, hvilke resulterer i at man typisk finner de samme rabattkoder og tilbud hos flere aktører.

Dette gir ikke hverken forbrukere eller nettbutikker som deler ut rabattkoder noen super fordeler, men bidrar i stedet til at mediehusene klatrer øverst opp i søkemotorene og i finnes søkeresultatene på søk som nettbutikkene selv i første omgangen burde være mest synlige på.


Besøker du blackfriday.nettavisen.no nå, vi du oppdage at lenken på bildet der det står Black Friday 2020 under, peker til siden for Black Friday 2019.
Siden bærer fortsatt preg av fjoråret. Det blir spennende å se når dette oppdateres.
VG.no var den store mediehus vinneren på Black Friday i 2019.


Prissammenligningsportaler som prisjakt.no og prisguiden.no er også oftest ivrige i konkurranse med hverandre om å komme først og lengst frem i køen med akkurat enslydende tilbud, og de skjyver også ned egne annonsører fra de øverste topp plasseringer i Google.


Topp ti aktører på søket Huawei p30 pro som hadde omkring 22 K søk i november 2019 i følge semrush:

Vi ser her to prissammenligningstjenester og en test i tek.no kommer foran Huaweis egen produktnettsted , hvoretter de typiske salgsutbydere kommer nedenfor. Her finner du ikke noen små lokale aktører;)