Black Friday i Norge 2020 er 27. november
  • 2020 RE-Search
  • Bli med
  • Butikker
Kontakt
Annonsører samler rabattkoder for å øke besøkstall før og under Black Friday

Annonsører samler rabattkoder for å øke besøkstall før og under Black Friday

  • 19. september 2020
  • Innland, Tall og statistikk
  • Legg igjen en kommentar

Mediehus samler rabattkoder i klynger for å tiltrekke brukere hele året og er spesielt aggressive rundt Black Friday.

Dette øker besøkstall og annonsevisninger, som igjen generer inntekter fra samme annonsører, som man har rabattkoder liggende for. Og annonsørene skjyves ned i de organiske søkeresultater.

Black Friday rabattkoder
Black Friday rabattkoder

Spørsmålet er om dette er dårlig business for annonsørene på sikt?

Mange av disse rabattkoder hentes hos noen få store aktører i affliatemarkedsføringsindustrien, hvilke resulterer i at man typisk finner de samme rabattkoder og tilbud hos flere aktører.

tv2 rabattkoder
TV2s rabattkode side: Noe vi synes er slående er forøvrig at det er såpass mange mediehus som kaster seg på rabattkode vognen, og som bygger ut store seksjoner på egne nettsider for å promovere rabattkoder for Black Friday og resten av året.

Dette gir ikke hverken forbrukere eller nettbutikker som deler ut rabattkoder noen super fordeler, men bidrar i stedet til at mediehusene klatrer øverst opp i søkemotorene og i finnes søkeresultatene på søk som nettbutikkene selv i første omgangen burde være mest synlige på.

Nettavisens rabattkodeside er full av rabattkoder året rundt
Blackfriday nettavisen
Black Friday side hos Nettavisen: Nettavisen er faktisk såpass agressive at de har utviklet et eget nettsted bare til Black Friday, på subdomenet blackfriday.nettavisen.no, der de samler rabattkoder og annonser i uka opp mot Black Friday.

Besøker du blackfriday.nettavisen.no nå, vi du oppdage at lenken på bildet der det står Black Friday 2020 under, peker til siden for Black Friday 2019.

Siden bærer fortsatt preg av fjoråret. Det blir spennende å se når dette oppdateres.

VG.no var den store mediehus vinneren på Black Friday i 2019.

VG klarte i 2019 å lage så mye innhold og relaterte nyhetssaker at deres Black Friday side klatret helt til tops på Black Friday. Se neste illustrasjon.
Ifølge søkedata fra semrush.com, så mottok vg.no/blackfriday/ omtrent 21.680 besøk via søkeordet black friday alene, og de anslår at vg.no da hadde sirka en tredjedel av all trafikk på søket «Black Friday» i november 2019.

Prissammenligningsportaler som prisjakt.no og prisguiden.no er også oftest ivrige i konkurranse med hverandre om å komme først og lengst frem i køen med akkurat enslydende tilbud, og de skjyver også ned egne annonsører fra de øverste topp plasseringer i Google.

Prisguiden med eventyrlig vekst seneste året og ganske gode plasseringer på populære elektriske/elektroniske produkter.
Prisjakt også med gode plasseringer på elektronisk utstyr, dog bedre på Iphone og Airpods, der prisguiden hadde Sony på topp. Vi ser her at begge har hver sin topp plassering på Huawei mobiltelefoner, henholdsvis en Huawei p20 pro og Huawei p30 pro

Topp ti aktører på søket Huawei p30 pro som hadde omkring 22 K søk i november 2019 i følge semrush:

Vi ser her to prissammenligningstjenester og en test i tek.no kommer foran Huaweis egen produktnettsted , hvoretter de typiske salgsutbydere kommer nedenfor. Her finner du ikke noen små lokale aktører;)

Relaterte Artikler

Gjør din nettbutikk klar for Black Friday

Gjør din nettbutikk klar for Black Friday

Unngå online kø – velkommen til koronavennlig shopping

Unngå online kø – velkommen til koronavennlig shopping

Bli synlig på Black Friday helt gratis

Bli synlig på Black Friday helt gratis

Nettpilot 2020