
Bli synlig på Black Friday helt gratis
Driver du en norsk butikk eller nettbutikk med .no i domene navnet, så kan du bli med på blackfridayinorge.no helt gratis fra starten.
Vi mener nemlig det skal være mulig for alle aktører å bli sett i kampen om oppmerksomheten i løpet av november måned opp i mot den siste uken i november, uka som har blitt kjent som Black Week, og siste fredag i november, 27. november, som også er kjent som Black Friday.
Black Friday er utvilsomt årets aller største shoppingdag for mange nordmenn, og de allerstørste norske aktører, som man finner på Googles første resultatside, selger typisk for 10 ganger mer på 24 timer i løpet av Black Friday enn en gjennomsnittlig norsk nettbutikk klarer å selge på et helt år.
Visste du for eksempel at Elkjøp Norge i 2019 solgte for omkring 500 millioner kroner i nettbutikken og i sine 147 butikker rundt i Norge på Black Friday, og dette til tross for store problemer med online kø på elkjop.no? De rapporterte en omsetning på over 1000 millioner i løpet av hele Black Week.
Elkjøp sin omsetning under Black Week endte på over en milliard kroner, som gir en vekst på 12,1% mot samme uke i fjor. Cyber Monday, som er mandagen etter Black Friday, hadde en vekst i omsetning på over 50 prosent. (Elkjop.no pressemelding)
En annen aktør, som også er kjent i Norge for sitt store Black Friday salg, er Komplett.no som var den første norske store aktøren som begynte med Black Friday i Norge. Komplett har vært mer tilbakeholden med omsetningstall, men en artikkel helt tilbake fra 2015 forteller om svimlende 345.600 solgte varer i løpet av dagen, noe som tilsvarer et salg hvert 4. sekund!
Black Friday er blitt vår viktigste handelsdag, og omsetningen er 20–30 ganger høyere enn en vanlig dag. Vi skal i snitt selge fire produkter per sekund gjennom hele døgnet.
(Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett, vestviken24.no)
Det er nesten bare de aller største aktører som får trafikk fra Google på Black friday
Vi har gravd i gamle Google resultater og kan her dokumentere at det de seneste par år har vært liten utskifting blant de øverste søkeresultater i Google ved søk på Black Friday + det året man befinner seg i. Uansett om det er betalte annonser øverst i søkeresultatene, eller om det er de organiske søkeresultater. Dvs søk på Black Friday 2018, Black Friday 2019 og sannsynligvis også Black Friday 2020.
Her er skjermdump Google på søket «Black Friday 2018» fra 22. november 2018, dagen før fredagen:
-
Første resultatside fra søke på Black Friday 2018: Du ser her at det i de betalte resultater er annonser fra Prisguiden.no, prisjakt.no, power.no samt elkjop.no. Blant hovedoppslagene er det nyhetssaker fra Dinside.no, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende. Dernest følger de største norske nettaviser og prissammenligningstjenester: Nettavisen.no, prisguiden.no, vg.no rabattkoder, dinside.no, komplett.no, prisjakt.no, cdon.no og elkjop.no. Ingen mindre aktører på denne siden. Bare de med de største nettmuskler og lengst fartstid.
Vi vil i 2020 forsøke å utfordre de store aktørene i Norge, og gjøre det mulig for mindre aktører å finne en vei til Googles topp plasseringer. Hvis vi ikke greier det i 2020, og ærlig talt, det er lite realistisk å skulle klare det allerede i år, så ønsker vi i det minste å komme i posisjon til å kunne klare det i 2021.
Dette har vi nemlig undersøkt mer enn hva som er vanlig, både som konsulent for store og små norske selskap, og igjennom egen research, graving i Googles tallmaterialer og søkeresultater og gjennom innsamling av tilgjengelig data fra 50 norske nettbutikker under Black Friday 2019. Dette ønsker vi å dele med dere.
Følg derfor med på vår blogg Black Friday Re-SEARCH, som selvfølgelig handler om søketendenser, markedsføring, BIG DATA, handlevaner, konsumentadferd, ehandel, gigantaktører, nisjebutikker, og mye annet som man kan snakke om under temaet Black Friday shopping i Norge.
Vi ønsker også at dere skal ha lyst bistå oss med å samle inn data og kunnskap og hjelpe hverandre med å utfordre de allerstørste aktører i markedet. Og venner, Amazon er her snart, så bli med på dette nå, før det er for sent.
Promotér din butikk og dine produkter
Vi tilbyr dere muligheten for følgende:
a) Opprette en gratis pressemelding her på siden, hvor dere forteller om egne tiltak og tilbud i løpet av november og desember 2020, både før, under og etter Black Friday.
b) Legge inn bilde, omtale og lenke til 3 spesifikke utvalgte produkter som dere vil ha på Black Friday Salg i 2020, og som dere mener vil trekke folk i butikken deres.
c) Bli med i vårt Black Friday Magasin, som formidles via oss og alle våre samarbeidspartneres kanaler i perioden opp mot Black Friday.
d) Deltakelse i en av våre Black Friday Re-SEARCH Livestreams som sendes inngangen til Black Friday fra torsdag 26. november kl. 22.00 – 02.00 og igjen Fredag 27. november kl. 10.00-14.00