
Gjør din nettbutikk klar for Black Friday
Black Friday i 2020 er fredag 27. november, så nå er det ikke lenge igjen. Nettpilot har mange kunder som forbereder seg til årets Black Friday, ut fra fjorårets og foregående års erfaringer.
Vi har en sjekkliste som ofte følges.
Vi har sammen med våre kunder kikket søkedata, webtrafikktall, Facebook statistikker, salgstall, og ordrehånderingsprosesser.
Samtidig har våre kunder sjekket at webhotell og serverforhold kan skaleres når trafikken øker voldsomt, for det vil den gjøre hos noen.
Vi har også sett på heatmaps og bevegelsesmønstre på tidligere kampanjesider og kommet på nye ideer til innhold og funksjoner som kan tiltrekke og holde på kjøpelystne brukere. Og en del mer.
Allerede på nåværende tidspunkt kan vi skryte av å ha en kunde som har inntatt førsteplassen på det kommersielle søkeordet som benyttes mest i november måned i Norge, og ja, dette genererer ganske mye trafikk allerede nå.
Hos Nettpilot anbefaler vi PIPR modellen:
Plan, Influence, Peak, Repeat, som er beskrevet av søkeselskapet Pi Datametrics Market Intelligence.

Black friday PIPR: Plan early • Influence at the right time • Peak at the right time • Repeat – reviewing last year’s strategy. Kilde: Pi Market Intelligence
Vi har jobbet med å forberede landingssider og interne lenker, håndtert redirects fra tidligere Black Friday kampanjer og mange av våre kunder har allerede reservert en ekstra webmaster for både november og desember for å kunne agere raskt og smidig i nettbutikken frem mot jul og nyttår.
Be oss om innspill til dine forberedelser slik at alt kommer til å klaffe.
Kontakt oss hvis du trenger en gjennomgang og for å få raske innspill
Hvordan forbereder du nettbutikken din til Black Friday
- Deltar dere på noen forberedende aktiviteter?
- Hvilken bemanning har dere planlagt?
- Hvilke type tilbud kommer dere til å ha?
- Har dere ekstra planer for storinnrykk og trykk på serveren?
- Har dere en konkret plan for kampanjer i alle betalte kanaler, og en plan for innhold og deling i sosiale medier (og en plan for hvilke typer inhold man skal reagere på), via sms, apps og eposter.
- Har dere på plass Google PLA og remarketingtracking?
Ta i bruk vår enkle Black Briday sjekkliste. Kontakt oss gjerne om du trenger en gjennomgang av din nettbutikks kampanjeforberedelser.